Dela nyhet
FÖRENINGEN ÄR VI & ALLA BEHÖVS!
29 maj 2017 0 kommentarer
Sörhaga-Alingsås Hockey är precis som alla andra föreningar/klubbar uppbyggd på att alla medlemmar och medlemmars föräldrar engagerar sig på olika sätt i laget och i föreningen i övrigt.
Att engagera sig i laget brukar inte vara så svårt, där spelar ju jag eller mitt barn och där känner jag föräldrar, barn och ledare. Dessa relationer gör det lätt att vilja engagera sig i just min grupp. Det engagemanget är ju otroligt viktigt och värdefullt för både laget och hela klubben. Så ni som är engagerade i och omkring ert barns lag, ni är fantastiska!
Nu är det så att en klubb består inte bara av lag , dess träningsverksamhet och matchspelet, utan det finns ett antal olika kringfunktioner som måste fungera för att klubben ska kunna leva, utvecklas och fungera. Tex så har vi ett kafé som måste fyllas på och göras ett bemanningsschema för. På detta kafé tjänar klubben pengar som tex kan gå till puckar, matchkläder, avslutning mm. Dessutom skapar vårt kafé en sammanhållning då vi träffas däruppe och tar en kopp kaffe vid träningar och matcher.
Det måste finnas en styrelse, där vi idag är 9 personer som engagerar sig i all verksamhet i klubben från hockeyskola till A-lag men även byggandet av en ny ishall.
Klubben har ett A-lag i spel. Eftersom detta A-lag både består av spelare från Alingsås och från andra delar av landet så behöver klubben som helhet hjälpa till för att få tex matcharrangemang att fungera. Till en match behövs det ca 20 personer för att allt ska rulla på ett bra sätt.
All denna härliga verksamhet som SAH försöker driva behöver alltså många olika personer på olika roller. Ju fler vi är som hjälper till desto roligare får vi och desto mer kan klubben utvecklas. Nedan kommer en lite beskrivning av vilka roller som vi behöver besätta just nu för att denna säsong ska bli så bra som möjligt.
Jag hoppas att just du kan tänka dig att hjälpa till med någon av nedanstående uppgifter eller om du kan tipsa om någon som skulle vara perfekt för någon roll.
Följande roller behöver vi besätta:
SUPPLEANT - Styrelsen (1 person)
Vi vill helst ha in en kvinna på denna position och helst någon som har kännedom om lagen i de lägre åldrarna. Man ska delta på styrelsemöten. Helst på alla möten men annars på de möten när ordinarie ledamot är borta.
VALBEREDNING (2 personer)
Vid årsmöte samt vid behov fylla styrelsen med aktiva ledamöter, ordförande, kassör. Ha återkommande kontakt med ordförande för att se behovet.
SOMMARHOCKEYSKOLA Rektor (from 2018) (1 person)
- Ansvarig för genomförandet av Sommarhockeyvecka
- Tillsammans med sportsligt ansvariga planera veckan
- Sammankalla planeringsgrupp för planeringav mat, schema, personalschema mm
CUPANSVARIG FÖR VT/HT (1 person)
- Övergripande ansvar för genomförandet av cuperna
- Planera tillsammans med lagansvariga VT & HT cup, (mat, istider, domare mm)
- Ordna inbjudan på cuponline.se
- Boka istider
- Se till att lagansvariga gör utskick till anmälda lag
- Beställa priser
MARKNADSGRUPP/SPONSORGUPP (1 - 10 personer)
- Delta aktivt i sponsorgruppens planeringsmöten.
- Delta aktivt i att kontakta och sälja klubben sponsorerbjudande
- Hålla kontakt med de företag man får ansvar för
Dessutom har gruppen ansvar för:
- De företag vi säljer sponsorerbjudanden till har man ett ansvar för att hålla koll på att vi har levererat det vi lovat.
- 1-2 ggr per år anordnar vi sponsorträffar. Dessa har man ansvar för att planera, bjuda in till och genomföra med en hjälp av övriga i sponsorgruppen.
- Vid varje A-lagsmatch så har vi ett företag som är matchsponsor. Dessa företag får möjlighet att ordna aktiviteter i hallen. Här ansvarar man för att ta emot och hjälpa dessa företag innan och under matchen.
CAFÉANSVARIG (1-2 personer)
I denna roll ingår det att hålla planeringsmöten med kafeansvariga i varje lag som du också har till din hjälp. Utöver dessa möten har du ansvar för:
- Köpa in varor till kiosken.
- Sköta ekonomin för kiosk i nära samarbete med kassören
- Se till att caféterian är bemannad när den skall vara det dvs vid lagens egna matcher, A-lagets matcher, allmänhetens åkning på lördagar.
- Ansvara för att bemanna grillen när det bestäms att den ska vara igång på A-lagsmatcher.
- Ansvara för att miljön i kafeterian är fin, städad mm
- Kalla till cafégruppsmöten med lagansvariga.
- Se till att det finns en arbetsbeskrivning för kioskens personal.
BEMANNINGSANSVARIG SEKRETARIAT, A-lagsmatcher (1 person)
Du ansvarar för att skapa ett schema för sekretariatet under A-lagsmatcherna samt hjälper till med rekrytreringen till sekretariatet
PERSONAL TILL SEKRETARIATET A-lagsmatcher (2 x 5 personer)
Under matcherna så behövs det 5 personer till sekretariatet som sköter:
- Klocka
- Musik och utvisningsbås
- Skottstatistik och utvisningsbås
- Registrera händelser i datasystem, TSM
- Speaker
ISMASKINANSVARIG A-lagsmatcher, TRÄNINGAR TKH OCH A-lag på helger/röda dagar (1 person)
- Under augusti samt apr-maj - Ansvarig för att skapa ett schema så att isen körs av efter varje ispass
- Under augusti och apr-maj - Ansvarig för att skapa ett schema så isen körs av vid matcher
- Övriga året - Ansvarig för att skapa ett schema så isen körs av vid matcher/träningar under helger
- Under augusti samt apr-maj - Ansvarig för att skapa ett schema så isen körs av före varje ispass om man tränar efter A-laget
- Övriga året - Ansvarig för att skapa ett schema så isen körs av före träningar under helger om man tränar efter A-laget eller TKH
ISMASKINFÖRARE till A-lagsmatcher (2 - 4 personer)
Under A-lagets matcher behövs det förare som sköter isvården innan matcherna och under själva matchen. Isvården behöver du börja med 80 min innan matchen.
SJUKVÅRDARE A-lagsmatcher (1-4 personer)
En utbildad sjukvårdare ska enligt reglerna finns tillgänglig på matcherna.
INTRÄDE OCH LOTTERI på A-lagsmatcher (2 x 5 personer)
- Inträdet bemannas enast 1,5 tim innan matchen startar
- Tar fram lotterier och börjar sälja 30 min innan matchstart.
- Ev puckkast mm annordnar du på isen.
- Ansvarar för att en riktig säljlista kommer till sekreatariatet i andra periodpausen efter försäljning.
GRILLA HAMBURGARE på A-lagsmatcher (2 x 2 pers)
När vi ska sälja hamburgare på matcherna så ansvarar du för att allt material (mat och kol) finns på plats och ser till att det grillas Hamburgare i första och andra periodpausen.
PERSONAL TILL CAFÉ på A-lagsmatcher (2 x 5 personer)
Under A-lagsmatcherna så behövs det 5 personer per match för att driva ordinariekiosk och kiosken nere vid isen.
UTBILDNINGSSAMORDNARE (1 person)
Inventera utbildningen hos våra ledare och anmäla dem till utbildning och fortbildning. Även boka interna utbildningar samt boka lokaler och ordna fika vid interna utbildningar.
Hur gör du?
När du hittar någon roll som du gärna vill hjälpa till med eller om du känner någon person du vill tipsa om så mailar eller ringer du mig direkt. Kontakta Staffan Wåhleman på telnr 0702-105423 eller staffan@halsopromotiongruppen.se för att få chansen att göra något roligt för att vår föreningen ska kunna utvecklas ännu mer.
Det kan ju vara så att du känner någon grupp som gärna vill göra en insats, typ pensionärsgrupp, kompisgäng eller annat. Ta gärna kontakt med dom och oss så vi kan diskutera vidare om vad dessa skulle kunna hjälpa till med.
Jag hoppas att någon av roller verkar rolig för just dig. Jag lovar att väljer du att engagera dig så kommer du inte att ångra dig för det är superroligt :-)
Mvh Staffan Wåhleman, Styrelsen
Kommentarer